سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جایگاه انسان

مقدمه

انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات، جایگاه خاصی در جهان دارا است. تعیین جایگاه و منزلت انسان در نظام هستی، موضوع مهمی است که لزوماً باید به آن توجه شود.

زمانی که از جایگاه و منزلت آدمی در جهان هستی سخن می‌‌گوییم، مراد و مقصود، تعیین میزان قابلیت‌های مادی و فیزیکی، و اقتدار و بهره‌مندی انسان در مقایسه با دیگر حیوانات و موجودات نیست، زیرا بی‌تردید، انسان در سایة بهره‌مندی از عقل، هوش، درایت، قدرت ابزارسازی و بهره‌گیری از شرایط خود، تفوق فیزیکی و تکنیکی بر همه موجودات کرة زمین دارد و حاکمیت خود را بر دیگران تحمیل کرده، در این زمینه دارای جایگاه ویژه و ممتازی است. مقصود از تعیین منزلت و ارزش انسان، قضاوت دربارة ارزش‌های معنوی و اخلاقی انسان است

جایگاه انسان در این دنیا(از نظر فلاسفه)

انسان در خلقت خود مجبور است. هیچ نقش و تأثیری در به دنیا آمدن خویش ندارد، اما پس از خلقت آزاد و مختار است، البته شیعه امامیه بر خلاف دیدگاه متکلمان معتزله که معتقدند اختیار انسان مطلق است و نیز بر خلاف نظر اشاعره که انسان را حتی در افعال و اعمال اختیاریش مجبور می دانند، معتقد است که انسان پس از خلقت در افعال و اعمالش نه آزاد مطلق است و نه مجبور مطلق، بلکه امری است بین این دو.

 استاد شهید مطهری درباره اختیار و آزادی انسان می گوید: انسان مختار و آزاد آفریده شده است؛ یعنی به او عقل، فکر و اراده داده شده است. انسان در کارهای ارادی خود مانند سایر موجودات نیست که مجبور باشد. بشر همیشه خود را در سر چهار راه هایی می بیند که هیچ گونه اجباری ندارد که فقط یکی از آنها را انتخاب کند. سایر راه ها بر او بسته نیست.

یکی از آنها به نظر و اراده شخصی او مربوط است؛ یعنی فکر و انتخاب اوست که یک راه خاص را معین می کند

امتیاز انسان از سایر موجودات این است که اعمال و افعال وی از آن سلسله حوادثی است که سرنوشت حتمی و تخلف ناپذیر ندارد؛ زیرا که افعال انسان به هزاران علل و اسباب بستگی دارد و از آن جمله اراده، انتخاب و اختیاری است که از خود بشر ظهور پیدا می کند

مفسر بزرگ قرآن علامه طباطبایی در این باره می گوید: بدون شک انسان نسبت به کارهایی که از روی علم و اراده انجام می دهد، اختیار تکوینی دارد، البته این اختیار مطلق نیست. زیرا که اختیار وی از اجزای سلسله علل است. اسباب و علل خارجی نیز در محقق شدن افعال اختیاری وی دخالت دارند. به عنوان مثال اگر انسان یک لقمه غذا را بخورد که یکی از کارهای اختیاری اوست، هم اختیار او در آن دخیل است و هم وجود طعام در خارج و هم خوش طعم بودن غذا و چندین اسباب و علل دیگر که همه در این عمل اختیاری ؛ یعنی خوردن انسان دخیلند و باید فراهم باشند . پس صادر شدن فعل اختیاری از انسان متوقف بر موافقت اسبابی است که خارج از اختیار آدمی است و در عین حال دخیل در فعل اختیاری اوست و خدای سبحان در رأس این اسباب است و همه آنها حتی اختیار انسان به ذات پاک او منتهی می شود. چون اوست که آدمی را موجود مختار خلق کرده هم او را خلق کره و هم اختیارش را(طباطبایی، محمد حسین، المیزان (ترجمه) ، ج 16، ص 97)

انسان از نظر سارتر شبیه انسان از نظر مارکس می‌باشد؛ یعنی او معتقد است انسان طبیعت ثابت یعنی خوب یا بد ندارد، بلکه انسان آن چیزی است که می‌خواهد باشد. به بیان دیگر، انسان موجودی است که هیچ خصلت ثابتی در درون خود ندارد؛ موجودی بی‌رنگ که در عین حال آمادة پذیرش هرگونه رنگی است

سارتر انسان را محکوم به آزادی می‌داند که تنها می‌تواند دست به گزینش بزند. از نظر او هیچ عامل تاریخی، محیطی، عاطفی، درونی و بیرونی نمی‌تواند وی را از این محکومیت رها سازد سارتر از این نظر در برابر امیل دورکهایم، مارکس و فروید قرار می‌گیرد که هریک به ترتیب انسان را محکوم محیط اجتماعی، جبر تاریخی و غرایز می‌دانند از نظر سارتر انسان یک موجود وانهاده در جهان است که در آن نه تنها خدا وجود ندارد؛ بلکه هیچ تکیه‌گاهی نه در جهان درون و نه در جهان بیرون، برای انسان وجود ندارد. همان‌گونه که گفته شد، از نظر سارتر انسان طبیعت ثابتی ندارد؛ یعنی نه خوبی در نهادش نهفته و نه بدی، ولی او با آزادی اراده و اختیار و مسئولیت جهانی که دارد می‌تواند دست به انتخاب بزند و آیندة خود را بسازد.



[ چهارشنبه 93/8/21 ] [ 6:49 عصر ] [ alimataji ]

تسمه در صنایع چوبی

تسمه یک حلقه از ماده‌ای انعطاف‌پذیر است که برای ایجاد پیوند مکانیکی و انتقال انرژی بین دو یا چند شفت استفاده می‌شود. تسمه‌ها به دور پولی‌ها پیچیده حلقه می‌نند. در یک سامانه? دارای دو پولی ممکن است هر دو پولی در یک جهت به گردش درآیند یا تسمه به صورت ضربدری باشد تا جهتشان مخالف گردد. به عنوان یک عامل حرکت، تسمه نقاله یکی از کاربردهای تسمه است که در آن از تسمه برای حمل بار بین دو نقطه استفاده می‌شود.تسمه‌ها را معمولاً با یکاهای میلی‌متر یا اینچ اندازه‌گیری می‌کنند که در تسمه‌های میلی‌متری قطر خارجی و در تسمه‌های اینچی قطر داخلی ملاک اندازه‌گیری است

اره تسمه ای

نوعی از ماشین چوب بری است که دارای یک یا چند تسمه فوالدی بی انتها ( دو سر تسمه به هم پیوسته) بوده و در روی یک یا هر دو بعد آنها یک رشته دندانه وجود دارد. این تسمه فولادی بر روی دو فلکه سوار شده و محور این فلکه ها در یک صفحه  افقی یا در یک صفحه قائم و در دو طرف میز کار قرار گرفته است. انواع اره های  تسمه ای عبارتند از :اره تسمه ای قائم، افقی، دولبه و اره تسمه ای قابل حمل.

تسمه تخت     ( Flat belts )

این تسمه ها به طور گسترده در قرن های 19 و اوایل قرن 20 کاربرد بسیاری داشته که برای انتقال قدرت در کارخانه ها استفاده می شده. کاربرد آن ها در مزارع و معادن و …. از قبیل کارخانه های چوب بری، خرمن کوب نوار نقاله و …. می باشد.این تسمه  می تواند  قدرت های بالا را در سرعت های بالا تحویل  دهد.(500 اسب بخار در سرعت 10000 فوت بر دقیقه ، که در مورد تسمه های بزرگ صدق می کند)این محرک های بزرگ نیاز به فشاربسیار زیادی دارد ، که منجر به بارهای قوی می شودو برای سیستم های بسته کاربرد چندانی ندارد.جنس تسمه تخت از چرم ، پارچه و یا لاستیک ،پلیمر است.

 

 

تسمه گرد   (  round belts)

تسمه هایی با سطح مقطع دایره ای شکل هستند و  برای اجرا در پولی هایی با شیارهای  v شکل با زایه 60 درجه طراحی شده اند.این شیارهای گرد زمانی مناسب هستند که چرخ پولی های گرد به سمت تسمه ها راهنمایی شده باشند و یا وقتی مورد استفاده قرار می گیرند که تسمه های  نوع”حلقه  (o-ring)  ” وجود داشته باشد.شیار های V  شکل  گشتاور را از طریق گوه  انتقال می دهند بنابراین اصطکاک افزایش می یابد با این وجود تسمه های گرد فقط در موقعیت هایی که گشتاور نسبتا پایینی داریم استفاده می شود.این تسمه در طول ها و اندازه های مختلف تولید می شود که برای اتصال  این تسمه از یک جز اصلی یا اتصال فلزی و یا جوش استفاده می شود.

تسمه چند شیار  (multi-groove belts)

این تسمه که به polygroove  نیز معروف است معمولا از 5 یا 6 تسمه V شکل در کنار یکدیگر ساخنه می شود به همین خاطر برای همان سطح دیسک ، تسمه نازکتری  نسبت به ذوزنقه ای به ما می دهد که این دلیل انعطاف پذیر بودن تسمه می باشد اگرچه اغلب پهن تر است که این انعطاف پذیری باعث افزایش بهره وری می شود.خم شدن مداوم تسمه ، انرژی کمتری را در اصطکاک داخلی  به هدر می دهد.این افزایش بهره وری در عمل به دلیل کاهش اثرات حرارت بر روی تسمه است.تسمه به مدت طولانی تری به صورت خنک تر در سرویس عمل می کنداین توانایی درخم شدن ،به طراحان اجازه می دهد که مسیر را به صورت یک مجموعه و یا به صورت مارپیچی طراحی کنند.این خصوصیت  می تواند به طراحی یک موتور محکم که در آن لوازم جانبی خیلی نزدیک به بلوک موتور نصب شده و نیازی به ارائه تنظیمات تنیدگی نمی باشد، کمک کند. کل این تسمه  ممکن است به وسیله یک زنجیر پولی تنیده شود.

www.asrehjadid.ir

http://www.wikipg.com/wiki/%D

دانشنامه ویکی پدیا



[ چهارشنبه 93/8/21 ] [ 6:44 عصر ] [ alimataji ]

رشد گیاه در زیر نور مصنوعی

بله می توانند . به عنوان مثال در گلخانه ها که گیاهان در زیر نور مصنوعی رشد می کنند ولی نور خورشید قوی و بهتراست .

از ویژگیهای رویش گیاهان به کمک نور مصنوعی که راهی آسان برای رویش نهال های فراوان ، سبز و مستحکم می باشد نمی توان به سادگی گذشت . قبل از هر چیز باید از طرز کار لامپهای مختلف و کابرد آنها در مصارف خانگی و همچنین کاربرد آنها در باغبانی مطلع باشیم . اکثر گیاهان تنها به یک نوع لامپ نیاز ندارند و به شدت نورهای مختلف و مدت تابش های مختلف نیاز دارند .

نور خورشید حاوی طیفهای کامل نور می باشد که شامل رنگهای مختلفی است . گیاهان از تمام رنگها استفاده کرده و در عین حال نورهای قرمز و آبی بیشترین نقش را در فتوسنتز بازی می کنند . نور قرمز موجب رشد گیاه و گلدهی آن شده ولی اگر گیاه تنها نور قرمز را دریافت کند ، مرتفع می شود ولی ضعیف می ماند . نور آبی باعث رشد رویشی گیاه شده و شاخ و برگ گیاه را کوتاه و ضخیم می کند .

بعضی از گیاهان اگر در معرض یک نور مشخص قرار گیرند به بهترین نحو عمل می کنند . بطورمثال بنفشه آفریقایی با نور آبی رشد بسیار موفقی دارد ولی اگر این گیاه نور قرمز را دریافت نکند هرگز گل نخواهد داد .



[ چهارشنبه 93/8/21 ] [ 6:43 عصر ] [ alimataji ]

ققنوس

به فارسی: ققنوس، به عربی: العنقاء و به انگلیسی:( Phoenix )پرنده? مقدّس افسانه‌ای است که در اساطیر ایران، اساطیر یونان، اساطیر مصر، و اساطیر چین از آن نام برده شده درباره? این موجود افسانه‌ای گفته می‌شود که وی مرغی نادر و تنهاست و جفتی و زایشی ندارد. اما هزار سال یک بار، بر توده‌ای بزرگ از هیزم بال می‌گشاید و آواز می‌خواند و چون از آواز خویش به وجد و اشتیاق آمد، به منقار خویش آتشی می‌افروزد و با سوختن در آتش تخمی از وی پدید می‌آید که بلافاصله آتش می‌گیرد و می‌سوزد و از خاکستر آن ققنوسی دیگر متولد می‌شود. ققنوس در اغلب فرهنگ‌ها نماد جاودانگی و عمر دگربار تلقی شده‌است. امّا برخی فرهنگ‌ها ویژگی‌های دیگر هم به او نسبت داده‌اند. از جمله در مورد او گفته شده: اشک ققنوس زخم را درمان می‌کند ققنوس صدای دل نشینی دارد، موسیقی از آوای او پدید آمده‌است و

گرچه ققنوس در اساطیر ملل آسیایی همچون چین و ایران جایگاه ویژه‌ای دارد، امّا برخی معتقدند که اسطوره? ققنوس از مصر باستان برخاسته، به یونان و روم رفته، و هم سو با باورهای مسیحیت شاخ و برگ بیشتری یافته‌است.

علامه دهخدا در توصیف ققنوس نوشته‌است: گویند ققنوس هزار سال عمر کند و چون هزار سال بگذرد و عمرش به آخر آید هیزم بسیار جمع سازد و بر بالای آن نشیند و سرودن آغاز کند و مست گردد و بال بر هم زند چنانکه آتشی از بال او بجهد و در هیزم افتد و خود با هیزم بسوزد و از خاکسترش بیضه ای پدید آید و او را جفت نمی‌باشد و موسیقی را از آواز او دریافته‌اند. (به نقل از برهان قاطع)

در اساطیر ایران

در اساطیر ایران، قُقنوس یا قُقنُس، معرب کلمه? یونانی کوکنوس (Kuknos)، و همتای کلمه? هند و اروپایی و چینی فونیکس است و چنین می‌نماید که شکل آن ترتیب و برآیندی از قرقاول، مرغ چینی و آمیزه? آن با دیگر مرغان اسطوره ایست.

این مرغ در روایت‌های ایرانی نیز همچون روایت‌های هندواروپائی، مرغی نادر و تنهاست که او را جفتی نیست و در نتیجه از او زایشی نیز پدید نخواهد آمد. ققنوس هزار سال زندگی می‌کند و چون عمرش به پایان می‌رسد، توده‌ای بزرگ از هیزم فراهم می‌آورد و با نشستن بر آن توده چندان آواز می‌خواند که از آواز خود به وجد می‌آید و با بر هم زدن بال و به یاری منقار، آتشی می‌افروزد و با سوختن در آتش از وی بیضه ای(تخم مرغی) پدیدار می‌شود و بدینسان ققنوسی دیگر زاده می‌شود

در این روایت ققنوس همتای قو در ادبیات اروپایی است که با آوازخوانی، زیست و زندگی خود را به پایان می‌برد. اساساً در ادبیات ایران نیز همچون ادبیات هندواروپایی، سوختن در رنج خویش و از خاکستر خود برآمدن و تولدی دیگر، راه به اسطوره? ققنوس دارند.

در اساطیر چین

در فرهنگ اسطوره‌ای چین، ققنوس با نام فنگ هوانگ یا پرنده? سرخ شناخته می‌شود که از جنس آتش است و نماد تابستان و جنوب محسوب می‌شود که خشکسالی آفرین می‌باشد.به همین دلیل ققنوس دربردارنده? عنصر منفی و مادینگی جهان، یعنی یین است و نماد ملکه محسوب می‌شود. در برابر ققنوس، اژدها قرار می‌گیرد که همیشه در اساطیر چین نماینده? خاقان به شمار می‌آید. در اساطیر چین ققنوس در فواره‌ای از آب زلال تن می‌شوید و با گذشتن از بلندای کوه گون لون، هر شامگاه در غارهای دان Tan آرام می‌یابد. بر مبنای روایات چینی ققنوس کمتر تا سطح زمین پرواز می‌کند و هرگاه که چنین کند، همه? مرغان گرد او جمع می‌شوند. بر اساس روایت کویاجی درباره? ققنوس، وی بر سطح زمین نمی‌نشیند، امّا هرگاه که بر سطح زمین بنشیند بر یک پای می‌رقصد.

برخی احتمال داده‌اند که ققنوس چینی همتای شانگ شانگ یا مرغ باران در روایت کنفوسیوس باشد، حال آنکه شانگ شانگ یا مرغ باران، پرنده ایست که نماد یین محسوب می‌شود، امّا ققنوس به طور معمول نماد یانگ تلقی شده‌است.

ققنوس در اساطیر چین، نماد شادمانی و خرسندی و نشانه? رضایت آسمان است. اژدها در این اساطیر روح باران و نماد خاقان است و ققنوس، نماد ملکه و جنوب و یاور کشاورزان است.

در اساطیر چین پرنده سرخ یا ققنوس نماد جنوب و مورد نیایش بود. ققنوس بعدها جای خود را به قرقاول داد. این پرنده در نقش‌های برجای مانده دارای منقار خمیده، پنجه? بلند و تیز به شکل پرندگان شکاری بود و یاری دهنده? کشاورزان مزارع خشک جنوب به شمار می‌آمد

در اساطیر چین ققنوس دیگری موسوم به چی سانگ یا ققنوس کوهساران نیز وجود دارد. این ققنوس، ققنوسی است که به روزگار دودمان جو نقشه? رودها را به یو پیشکش کرد

 



[ چهارشنبه 93/8/21 ] [ 6:43 عصر ] [ alimataji ]

تاثیردین در جامعه

امروز خرابی اوضاع و فساد اجتماعی ایران بجائی‌ رسیده که احدی انکار آن‌را نتواند کرد و از هر طرف شکایت‌ مردم بلند شده و پیشنهادات اصلاحی است که در جرائد مندرج‌ میشود متاسفانه مثل اینکه تعمدی در کار بوده در میان اینهمه‌ پیشنهادات اشاره باصل منشاء فساد نبوده و اگر هم بوده باشد در اصلاح آن راه خطا و اشتباه ارائه داده میشود در حالیکه‌ بر احدی پوشیده نیست که منشاء اینهمه فساد عدم متابعت افراد بقوانین جاریه بوده و بس بدیهی است هر قانونیکه مورد احترام افراد جامعه واقع نگردد و اکثریت ملت وجدانا خود را موظف‌ بمتابعت آن نداند جریان صحیحی پیدا نکرده جز افساد اخلاق‌ افراد نتیجه دیگری نخواهد بخشید و متابعت افراد بر قانون‌ متصور نمیشود مگر در صورتیکه قوانین موضوعه منطبق با مقررات دینی اجتماع بوده تا روح ایمان یگانه عامل مؤثر در اجرای آن بشود و چون مذهب اکثریت ملت ایران مذهب‌ تشییع میباشد وجدانا خود را تنها در مقابل قوانین مذهبی‌ مسئول دانسته و بدستوراتی تبعیت خواهد کرد که از ناحیه رؤسای‌ مذهبی صادر و بنام احکام دینی ماموریه بوده باشد چنانچه‌ قضیه آذربایجان یگانه شاهد قوی بر صدق این مطلب میباشد و تنها عاملیکه توانست مدت یکسال در مقابل آنهمه فشار و تبلیغات مضره مردم را از همکاری با خائنین و تمایل باجانب‌ ممانعت بنماید روح دیانت و ایمان بود و بس آری روح دیانت‌ بود که کارگر را وادار میکرد بگرسنه ماندن عیال و اولادش‌ حاضر شده و کارت عضویت شورای متحده را قبول ننماید روح دیانت بود که مردم را حاضر میکرد از داروندار خود صرفنظر کرده و از موطن اصلی خود آواره شده و دست اتحاد بطرف دشمنان دین و مملکت دراز نکند پس کسانیکه حقیقتا هوای اصلاح جامعه را در سر داشته و راستی مایل به ترقی کشور میباشند باید برای همیشه سعی نمایند اولا روح دیانت و ایمان‌ مرد مرا تقویت نموده ثانیا قوانی جاریه را با جلب موافقت‌ رؤسای مذهبی و مراجع دینی منطبق با مقررات اسلامی بنمایند تا کلیه افراد بمقتضای روح دیانت وجدانا خود را در اجرای‌ آن موظف و مسئول دانسته و بحکم امر بمعروف و نهی از منکر عموم متدینین بلکه هر فردفرد ملت بازرس اعمال یکدیگر بوده باشند و بدیهی است برای تامین این نظر راه سهل و ساده موجود است که مؤسسین صدر مشروطیت آنرا پیش‌بینی‌ نموده و اصل دوم متمم قانون اساسی قرار داده‌اند پس بطوریکه‌ تقاضاهای متعدد و مکرری از طرف طبقات مختلفه بدولت رسیده‌ چنانچه اصل مزبور عملی گردد قسمت مهمی از اصلاحات داخلی‌ بالطبع عملی خواهد شد.) قدیر، محمد،نشریه: اطلاع رسانی و کتابداری » آیین اسلام » 8 آبان 1326 – شماره 180)



[ چهارشنبه 93/8/21 ] [ 6:39 عصر ] [ alimataji ]

شطرنج

شطرنج

شطرنج (به سانسکریت:چاتورانگا، به پارسی میانه: چَترَنگ) یک بازی دو نفره است که بر روی صفحه? 8×8 شطرنج و با استفاده از مهره‌های شطرنج (شاه، وزیر، رخ، فیل، اسب و سرباز) انجام می‌گیرد. این بازی معمولاً بین 10 تا 60 دقیقه به‌طول می‌انجامد و با پیروزی یکی از بازیکنان یا تساوی پایان می‌یابد.

قدمت این بازی به سده? ششم میلادی در هند باز می‌گردد. امپراتوری گوپتا این بازی را اختراع‌کرد و آن را چاتورانگا نامید و به دربار ایران در زمان امپراتوری خسرو انوشیروان ساسانی رساند. شطرنج در ایران نام چَترَنگ را بر خود گرفت. این بازی توسط معامله‌گران ایرانی به اروپا رسید و با فتح امپراتوری ساسانیان توسط عرب‌ها، در اسلام نیز رایج‌شد. در اروپا، شطرنج دستخوش تغییراتی شد و قوانین تازه‌ای برای آن وضع‌شد و به تدریج قهرمانی شطرنج جهان بنیادگذاری‌شد. در 20 ژوئیه? 1924، سازمان بین‌المللی شطرنج جهان (فیده) بنیادگذاری‌شد و به تدریج مسابقات و عناوینی تازه‌ای به وجود آمدند. این بازی در طول جنگ جهانی دوم دچار هرج‌ومرج شد و پس از جنگ جهانی شکل تازه‌ای به خود گرفت.

مهره‌ها در شطرنج دارای ارزش و امتیاز مشخصی هستند و با نمادهای ویژه‌ای نوشته می‌شوند. شطرنج دارای تاکتیک‌هایی از جمله چنگال و آچمز و دارای جنبش‌ها و حرکات ویژه‌ای مانند حرکت قلعه، ان پاسان و پیشرفت سرباز است. تاکنون 170 فدراسیون عضو فیده هستند و این سازمان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های ورزشی جهان به‌شمار می‌آید. فیده قصد داشت که شطرنج به بازی‌های المپیک بپیوندد، اما این‌گونه نشد و المپیاد شطرنج شکل‌گرفت. استادبزرگ مهم‌ترین عنوانی است که یک بازیکن شطرنج می‌تواند به‌دست آورد و ادعا شده‌است که در سال 1914 توسط تزار نیکلای دوم روسیه اختراع شده‌است. کشورهای چین، روسیه، گرجستان و اوکراین از قدرت‌های مهم شطرنج هستند و ویسواناتان آناند اهل هند دارای عنوان قهرمان کنونی شطرنج جهان است. گری کاسپارف اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی از اسطوره‌های شطرنج بود که از سال 1985 تا 2000 قهرمان جهان بود.

شطرنج رابطه? نزدیکی با ریاضیات و رایانش دارد. در سال 1997، دیپ بلو ساخته? شرکت آی‌بی‌ام توانست برای نخستین‌بار گری کاسپارف که آن زمان قهرمان شطرنج جهان بود را شکست‌دهد. این بازی دارای انواع گوناگونی در جهان مانند شطرنج سرعتی و شطرنج سیامی است

شطرنج در سده? چهارم[19] یا ششم میلادی از شمال‌غربی هند سرچشمه گرفته‌است. در آن زمان، امپراتوری گوپتا بر هند فرمان می‌راند. شاهان هند بر این باور بودند که یادگیری جنگ موجب یادگیری ارزش‌های دلاوری، تصمیم‌گیری، شکیبایی و شجاعت می‌شود. بنابراین تصمیم گرفتند که جنگ را مدل‌سازی کنند. رایج‌ترین داستان در مورد اختراع شطرنج ادعا می‌کند که شطرنج اختراع یک قدیس هندی بود. شاه هند که بالهات نام‌داشت، از قمار و اعتیاد به بازی‌های شانسی خشمگین شده‌بود. او از این قدیس هندی که سیسا نام‌داشت، درخواست کرد بازی ایجاد کند که در آن بتوان دوراندیشی و استدلال کرد و چیزی به عنوان شانش در آن وجود نداشته‌باشد. مدتی بعد، سیسا با صفحه‌ای متشکل از 64=8×8 خانه نزد شاه آمد. دو ارتش متشکل از 32 مرد با دو رنگ مختلف صفحه را پر کرده‌بودند و آرمان هر ارتش، دستگیری و کشتن شاه ارتش حریف بود. این بازی چاتورانگا نام‌گرفت. صفحه? شطرنج آشتاپادا نام‌داشت.

چاتورانگا از زبان سانسکریت سرچشمه گرفته و به معنی 4 عضو است که به 4 عضو نظامی ارتش هند یعنی ارابه‌ها، فیل‌ها، سواره‌نظام و پیاده‌نظام اشاره‌دارد. پیروزی بازیکنان در چاتورانگا به سونوشت یکی از مهره‌ها (شاه کنونی شطرنج) بستگی داشت. تعداد خانه‌های موجود در صفحه? این بازی ممکن است 100 خانه یا حتی بیشتر از آن باشد

در کارنامه اردشیر بابکان نوشته شده‌است که این بازی یکی از دستاوردهای فرهنگی اردشیر بابکان (بنیادگذار امپراتوری ساسانیان) بوده‌است. اما در حدود سال 600 میلادی، 3 متن به زبان پارسی میانه (زبان پهلوی) نوشته‌شد که ادعا می‌کند بازی چَترَنگ را هند به دربار ایران معرفی‌کرد و اصیلان ایرانی باید این بازی را یاد می‌گرفتند. برخی از زبان‌شناسان ثابت کرده‌اند که واژه? چترنگ در زبان پارسی میانه از واژه? چاتورانگا در زبان سانسکریت ریشه گرفته‌است. هندیان سفیری را نزد خسرو انوشیروان (فرمانروایی در 579531 پس از میلاد) که یکی از امپراتورهای ساسانی و فرمانروایان ایران بود، فرستادند. در آن زمان، ساسانیان بر ایران کنونی، عراق، افغانستان و آسیای مرکزی فرمان می‌راندند. سفیر هندی پیشکش‌هایی را به همراه شطرنج به خسرو ارائه‌داد. با ازدواج خسروپرویز و دختر امپراتور موریس (امپراتور بیزانس)، شطرنج به روم شرقی رسید. شطرنج در همان سال‌ها به یونان نیز رسید. در سال 644، ارتش‌های اسلام امپراتوری ساسانی را برچیدند و ایران را تصرف‌کردند و واژه? شطرنج جایگزین واژه? چترنگ شد. از آن پس، شطرنج وارد اسلام شد

 



[ چهارشنبه 93/8/21 ] [ 6:37 عصر ] [ alimataji ]

ضربه مغزی

مقدمه

سریکی از اعضای مهم بدن می باشدکه بروز هرگونه خطر وآسیب وارده برآن آثار بسیارخطرناکی را برای تمام اعضای بدن به دنبال دارد.چون به لحاظ ساختار بدنی کلیه اعضای بدن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با سر به عنوان نقطه ثقل بدنی ارتباط وهماهنگی دارند.بنابراین جلوگیری از وارد شدن آسیب به این عضو که درواقع مجموعه ای ازاعضای شکل یافته در یک محدوده ومحوریت خاص می باشددارای اهمیت بسزایی می باشد.

دراین مقاله مختصر سعی شده است که به عوامل سازنده آسیب وضربه به سر پرداخته شود وتاحد ممکن با زبانی ساده راه های درمان موجود آن ارائه گردد.

ضربه به سر-درمان و مراقبت های پرستاری

هر آسیبی به مغز،پوست سر ،و یااستخوان جمجمه،همگی ،انواع ضربه به سر محسوب می شوند.بسته به علت آسیب،ضربه به سر می تواند خفیف،ویا شدید باشد.برخی اسیب ها می توانند باعث خونریزی در داخل جمجمه شوند.

آسیب های خارج استخوانی به سه حالت پارگی ،ضرب دیدگی ،ویا کبودی نمود پیدا می کنند.

انواع ضربه به سر

چهار نوع شایع از انواع ضربه به سر در تقسیم بندی ها جای گرفته است.

1-آسیب دیدگی بسته

در این نوع آسیب دیدگی ،نسج مغز ویا جمجه بافضای خارج ارتباط پیدا نکرده است.

2-آسیب دیدگی بسته

در این نوع اسیب دیدگی،صدمه به جمجمه وارد می شودو احتمال بروز خونریزی وجود دارد.البته احتمال بروز شکستگی استخوان جمجمه و ایجاد فشار بر روی نسج مغز توسط استخوان های شکسته شده نیزمی تواند به وجود بیاید.

3-کنکا شن یا تکان مغزی

به وضعیتی اطلاق می شود که در آن مغز،دچار تکان یا شوک ناگهانی می شود.در این حالت ،علایمی مانند بیهوشی،و سردرد عارض می گردد.

4-جراحت های پوست سر

پوست سر ،محافظ استخوان جمجمه بوده و آسیب دیدگی آن میتواند باعث خونریزی و آسیب دیدگی نسج زیر پوست گردد.

علل ضربه مغزی

علل بروز ضربه مغزی به چند گروه تقسیم می شود.

الف-جراحت های ناشی از شلیک گلوله

در این نوع آسیب دیدگی،گلوله از استخوان جمجمه عبور کرده و وارد نسج مغز می شود.این وضعیت باعث پارگی عروق و خونریزی می گردد.

ب-حوادث ترافیکی

این نوع آسیب های ناشی از رانندگی بسیار شایع میباشند.در آسیب های ترافیکی معمولا سر با شیشه اتومبیل یا داشبوردو یا فرمان اتومبیل برخورد می کند که این می تواند باعث ایجاد آسیب دیدگی باز،یا بسسته شود،و یا باعث کنکاشن و صدمه پوستی شود.

ج-حرکت های خشن

این اسیب ها بیشتر در نوزادان و اطفال اتفاق می افتد.هنگامی که یک کودک یا نوزاد بصورت خشونت آمیز مورد ضرب شتم و یا حرکات ناگهانی قرار می گیرد ،نسج مغز شدیدا با استخوان جمجمه برخورد پیدا می کند که می تواند باعث تورم و خونریزی نسج مغز شود.سندرم تکان کودک ،می تواند آسیب های جدی مغزی بدنبال داشته باشد.

د-سقوط از بلندی

این نوع ضربه می تواند باعث آسیب مغز ،استخوان جمجمه و پوست شود و هر نوع از انواع آسیب های مغزی را بوجود بیاورد.

و-نزاع و درگیری

این نوع ضربه به سر نیز در اثر ضربات مشت یا لگد به سر بوجود می ایدو می تواند باعث کنکاشن و آسیب دیدگی باز یا بسته شود.شدت آسیب دیدگی به قدرت ضربه بستگی دارد.

 

علایم ضربه مغزی

علایم،متناسب نوع ضربه به سر متغییر می باشد..و به دو گروه خفیف وشدید تقسیم می شود.

علایم خفیف

-عدم توانایی چهت ایستادن و یا حفظ تعادل

-گیجی

-جراحات ضرب دیدگی های کوچک

-سردرد

-تهوع

-فراموشی موقت

-شنیدن صدای زنگ

علایم شدید

-خونریزی از جراحات عمیق پوست سر

-فراموشی

-حرکات غیر طبیعی چشم

-عدم توانایی در تمرکز چشم

-عدم کنترل عضلات

-تشنج

-استفراغ

روشهای تشخیصی پاراکلینیکی با استفاده از سه روش سی تی اسکن،ام آر آی،و رادیوگرافی امکانپذیر است.

 

 

درمان ضربه مغزی

درمان،به نوع ضربه به سر بستگی داردو همینطور به وضعیت کلی سلامت شخص آسیب دیده.برخی از این درمان ها می تواند شامل موارد زیر بشود.

-دارو درمانی جهت پیشگیری از انعقاد خون و یا تشنج

-درمان جراحی برای کنترل خونریزی

-در مان جراحی برای کاهش فشار از روی نسج مغز در صورت وجود تورم مغزی

در آسیب های خفیف ،پزشک می تواند با توصیه به استراحت و کنترل سطح هوشیاری حتی توسط همراهان،بیمار را مرخص نماید.در این این حالت،برگه هشدار به همراهان داده می شودتا در صورت بروز تغییرات در وضعیت مصدوم،سریعا به پزشک مراجعه نمایند.

مراقبت های پرستاری در ضربه مغزی

اولین و مهم ترین نکته در برخورد با همه مصدومین دچار ضربه به سر،تلاش برای فیکس و ثابت کردن سر وگردن و ستون فقرات می باشد.زیرا در صورت بروز آسیب به مهره های گردن و فقرات،هرگونه حرکت می تواند باعث آسیب نخاعی و نتیجتا ایجاد فلج گردد.

تحت نظر گرفتن بیمار از حیث تعیین وسعت آسیبب ،بی اندازه با اهمیت است.در این راستا هر یک از این علایم زیر در صورت بروز،باید فورا به پزشک معالج اطلاع داده شود.

1-تغییر در علایم حیاتی مانند فشار خون ،نبض،وتنفس

2-بی قراری و تحریک پذیری متعاقب یک دوره آرامش

3-کاهش سطح هوشیاری

4-سردرد با شدت افزاینده

5-استفراغ ،خصوصا اگر مداوم و جهنده باشد

6-نا مساوی بودن سایز مردمک های چشم

7-مشاهده ترشحات زرد رنگ شفاف و یا خون آلود از بینی یا گوش (که می تواند نشانه نشت مایع مغزی-نخاعی باشد)

8-عدم توانایی مصدوم در به حرکت دادن هر یک از اندام ها

همچنین،مصدومین بی هوش باید از لحاظ اختلال تنفسی و بلع شدیدا تحت مراقبت قرا گیرند.در صورت وجود اختلال در بلع و رفلکس گگ،باید با ساکشن کردن ترشحات دهان و حلق ،از آسپیراسیون و ورود این ترشحات به داخل ریه جلوگیری نمود.

لوازم اینتوباسیون،تراکؤستومی و همینطور ونتیلاتور باید در کنار تخت بیمار آماده باشد.

باید حفاظ کنار تخت بالا و پد شده باشد تا در صورت بروز تشنج،از برخورد سر بیمار با حفاظ فلزی و همینطور از سقوط از تخت پیشگیری بعمل آید.

میزان جذب و دفع بیمار باید دقیقا ثبت شود وهر گونه علایم احتباس ادرار،بی اختیاری کنترل دفع ادرار و مدفوع،و یا اتساع ونفخ شکمی بایدفورا به پزشک معالج اطلاع داده شود.

در ارتباط با بند 3 که به سطح هوشیاری اشاره می کند،می توان از جدول گلاسکو که اعتبار جهانی دارد بهره جست.این جدول با دادن نمرات 3 تا 15 سطح عملکرد مغز را با استفاده از واکنشهای جشمی،گفتاری،وحرکتی و ارزیابی آنها سنجیده و وضعیت بیمار را با دقت بالایی مشخص می کند.

منابع

www.asrehjadid.ir

Healthline.com

Webmed.com



[ چهارشنبه 93/8/21 ] [ 6:35 عصر ] [ alimataji ]

لینک های ویژه

دیگر امکانات


بازدید امروز: 123
بازدید دیروز: 135
کل بازدیدها: 625586